Filmstadens Samfällighetsförening (FSF)

Förutom sju bostadsrättföreningar som finns inom Filmstaden finns även en samfällighetsförening, Filmstadens Samfällighetsförening (FSF). Denna sköter gator, grönytor, p-platser, utvändig belysning, VA-ledningar och rör för data/tele inom området. Dessutom förvaltar samfällighetsföreningen de garage som finns under fem av bostadsfastigheterna. I samfällighetsföreningen ingår även Stiftelsen Filmstadens Kultur som håller till i Portvaktsstugan vid infarten (vid portalen).

Gränsen mellan Brf Rivals fastighet och samfälligheten går ca 2-3 meter utanför vår fastighet (fasaden), vilket innebär att tex muren runt Filmstaden och vissa cykelparkeringar också ingår i samfälligheten. Med detta sagt - allt som finns innanför muren (som nämndes ovan) tillhör alla boende i Filmstaden och om vi inte tar hand om detta kommer det att belasta vår ekonomi.

FSF representeras av en styrelsemedlem från varje Brf samt representanter från Stiftelsen Filmstadens Kultur och från företaget Retta som förvaltar kontorsfastigheten.

Det är bra att ha vetskap om detta och att betydande arbete utförs av FSF.

Nedan redogörs för vad FSF arbetat med senaste året

• P-platser - Målningen kring P-platserna i området har förbättrats.

• Muren - Den långa muren runt området är ett kulturminne och FSF har underhållsansvar för den. Arbete med att renovera/måla muren sker vid behov och 2022 målades den vid infarten från Råsundavägen. Trots sin ålder är muren i relativt gott skick och de närmaste åren kan vi klara oss med insatser lokalt.

• Laddplatser - Antalet laddplatser för elbil har ökat och under året har FSF med ekonomiskt stöd från Naturvårdsverket låtit installera ytterligare 32 laddplatser i garagen. Nu har vi 65 laddplatser på totalt 256 garageplatser. Under hösten påbörjas arbete med att få till några utomhusplatser för laddning.

• Dagvattenproblem - De senaste åren har vi fått känna av kraftiga regnskurar, som skapat översvämningar på gatorna och i några av garagen. Värst utsatt är området vid Ingmar Bergmans väg och garaget under kontorsfastigheten. Två separata undersökningar av oberoende konsulter visar på att dagvattenledningarna i området är underdimensionerade i förhållande till hur vädret har förändrats, sedan de byggdes för 25 år sedan. FSF för en dialog både med Sundbyberg och Solna om hur detta problem ska kunna lösas. Man vet att det kommer att kräva investeringar från samfälligheten.

• Garagen - Efter 15-20 år som gått sedan området byggdes börjar saker hända med byggnader och konstruktioner. För garagen handlar det särskilt om tätskikt och betongkonstruktion. Slitage av betonggolven har på några ställen medfört att skador som beror på korrosion på grund av höga kloridhalter, som orsakas vintertid då bilar drar in salt i garagen. En kortsiktig åtgärd för detta är något FSF påbörjade i våras då våtskurning av golven genomfördes, vilket kommer återkomma varje vår. En långsiktig plan är att genomföra en omfattande renovering.