Elabonnemang & elmätning

Brf Rival har individuell mätning och debitering vilket innebär att föreningen står för ett gemensamt abonnemang för alla lägenheter i föreningen. Lägenhetsinnehavarna behöver därmed inte teckna egna elavtal. Det gemensamma avtalet för eldistribution är tecknat med Vattenfall och vi har ett fast elpris per kWh.

Ett nytt fastprisavtal för el upphandlades hösten 2023. Efter att ha tagit in priser från totalt sex olika leverantörer, landade vi i ett avtal med Vattenfall. Jämfört med övriga elleverantörer, som t.ex. Fortum (vår tidigare elleverantör), Eon och Skellefteå Kraft, låg Vattenfalls pris 14-29 öre lägre per kWh.
Priset ökade från 49,09 öre till 96,88 öre inkl. moms per kWh från 1 december 2023. Vi vill uppmärksamma er på att priset därmed är knappt dubbelt så högt som tidigare.

Den löpande elkostnaden för varje enskild lägenhet mäts med individuella elmätare. Elförbrukningen debiteras ut till respektive lägenhet efter faktisk förbrukning.

Elkostnaden per kWh baseras på föreningens faktiska kostnader. I priset ingår således allt, dvs nätabonnemanget, kostnad för elcertifikat, energiskatt, förbrukningsavgiften och 25% moms på hela beloppet. Det görs inga påslag på de faktiska kostnaderna - det är inte tillåtet för föreningen.

Information om elstöd

--> Brf Rival har ett s.k. fastprisavtal. Enligt regeringens regler kommer vi därför inte kunna begära ersättning för elen som många andra elanvändare är berättigade till.

Till följd av krav från EU ändrade regeringen i regelverket för elstödet i samband med slutbehandlingen innan det slutliga beslutet om elstöd till företag, bostadsrättsföreningar mfl togs. Följande lades till i våras:

”Företag och organisationer med fastprisavtal för sin hela elförbrukning som började gälla före den 24 februari 2022 och som fortfarande gällde med samma fasta pris den 24 februari 2023 inte kommer vara stödberättigade. Anledningen till detta är att Europeiska kommissionen bland annat ville försäkra sig om att endast företag och organisationer som påverkats negativt av Rysslands invasion av Ukraina får del av elstödet.”

Mer information, klicka här

Redovisning och debitering av elförbrukning per lägenhet

Elen för tre månader debiteras samtidigt som den första månadsavgiften i ett kvartal. Eftersom månadsavierna skickas ut var tredje månad, så sker eldebiteringen således i efterhand.

Det framgår av kvartalets första avgiftsavi hur stor förbrukningen är för respektive debiterad period (månad) som avgiften baseras på och vad månadskostnaden är.

Observera att kostnaden för el gör att beloppet på första månadsavin i varje kvartal är högre än de två efterföljande månaderna. Den som lägger in fast belopp för betalning varje månad kan därför riskera få påminnelseavgifter för obetald el. Autogiro fungerar bra eftersom det då dras rätt belopp varje månad.

För den intresserade kan uppgifter om mätarställning på den egna lägenheten erhållas genom DKR som föreningen har avtal med avseende föreningens ekonomiska förvaltning. Då får man muntligt eller om man så önskar ett skriftligt underlag avseende aktuella mätarställningar. Hemsida: Klicka här